22 mars 2010

Blommor & loppis!


Blommor och loppis det tillhör några av mina favoriter! Så här fin är min vita hortensia, den blommor och knoppar för fullt!


I fredags var jag hemma hos Sofia på en fika och handlade i hennes fina bod/loppis http://www.sofiasbod.se/ . Jag köpte då den här söta lilla murgrönan med patinerad kruka och prydnadsägg


Den står på brickan på matrumsbordet


Jag hittade också gamla vykort till min fina brevpress


Så vackra vykort med gammal handstil. Idag har vykort och brev i stor utsträckning ersatts av mail och sms, sorgligt!

Den här gamla hittade jag också, har länge tänkt köpt en, tycker de är så fina
Tror det är någon form av gammal sikt eller?

I en gårdsbutik här hemma köpte jag 2 fina pärlhyacinter också, den här står på vardagsrumskistan


Djurbilder köpte jag också hos Sofia, de är från en gammal bok,liknande flora böckernas fina bilder fast dessa är med olika svenska djur

Gillade den här med hönorna & tupparna

Ett ägg blev det också som Sofia har knåpat ihop av juteväv och bast, jättefint och enkelt!

En massa linne var ett fynden i helgen, har riktig samlarmani på dessa!

De här fina gamla trattliknande bleckplåts-sakerna köpte jag också, hjälp mig igen någon? Vad har de används till? Det är så spännande med gamla saker, fast jag inte riktigt vet vad de har används till ibland så blir jag helt till mig av sådana här gamla saker och så är det sååå spännande att sedan ta reda på vad de har används till förr.


Den andra pärlhyacinten står och blommar på köksbordet
Sist men inte minst så köpte jag dessa söta prydnadsägg (oäkta) hos Sofia. Jag älskar riktiga vaktelägg och har flera stycken hemma men tyckte de här var så bra att ha till lite dekorationer här och där
På Hand i hand blev det två nya roskoppar till samlingen, fat & kopp tillsammans kostade 1 kr
En gammal tesil för 5 kr
En annan passion, en stor bit (3,5 meter) med underbar spets!
Nu är den nya veckan här och våren är i full gång, jisses vad snön har sjunkit här på några dagar, underbart! Ska bli sååå skönt när den försvinner helt! Här hemma har jag påskpyntat/vårpyntat nu med ägg, blommor,ris och fjädrar, snart är ju påsken här!
Ha det gott alla!
Kram kram Maria

9 kommentarer:

Eivor sa...

Hej Maria!
Jag tror att blecktrattarna användes när man skulle göra korv. Tratten sattes fast på köttkvarnen och sen träddes korvskinnet(fjälster) upp på tratten man gjorde en knut i änden på korvskinnet och sen vevades köttkvarnen och korvsmeten maldes rakt in i skinnet.
Kram Eivor

Vår sekelskiftes-dröm sa...

Hej!
Oj så mycket fint du shoppade.
Kram Anette

Mitt hvite hus sa...

ÅÅÅ så mye fint du har kjøpt deg... tror det samme som Eivor jeg... har en slik selv..mener jeg kan huske vi brukte det når vi lagde pølser hjemme..


Klem Kerstin

Camillas Mitt Ljuva Hem sa...

Hej Maria!
Jisses, så du stått i! ;) För egen del är det så himelens länge sedan jag besökt nån loppis :(
Det är klart, ni har nog dom i bredare utsträckning där nere hos er..
Mycket vackra saker har du iallafall fyndat!

Ha det gott!
Kramar Camilla

Hagbacken sa...

Så mycket fint du hittat...läste just att grejerna du hitat är korvstoppare...läs mer här:

http://www.dt.se/pralin/bloggar/hemma/meandalice/

Kram!

Anonym sa...

Så vackra bilder måste få fråga var köper du de söta vakteläggen?

Lantliga drömmar sa...

Vilka härliga fynd du gjort ! Nilla

Inspiration i vitt sa...

Hej Maria, tack snälla du för dina fina ord hos mig. Jaa nu är det full rulle inför nästa bok, vi fotade i helgen så det stod härliga till. Ett kafferep med mååånga tanter blev till, ja bilder utan tanter förståss hihi. Du visar alltid så mycket vackert hos dig. Du är så duktig att ska fina stilleben av dina saker.
Kram på dig/ingela.

rustik charm sa...

Hej Maria.

Vad mycket fint du köpt:) Underbar spets har du hittat oxå.

Ha en bra dag.
Kram Kristina