14 november 2008

Nu är julförberedelserna igång!


Jag är ju inte direkt ensam om att lääängta efter att göra julfint nu! Det är tur att ni andra bloggare är lika tokiga för de flesta i min omgivning tycker att jag är alldeles tossig! Har börjat "vintra" till det lite hemma, lite grönt, kakmått och ljus!


Mossa i mitt våningsfat, enkelt men fint!


Har börjat längta efter och planera årets julbak, lussebröd, pepparkakor, marsipan, mozartkulor, kola, knäck m.m. Jag brukar julbaka tillsammans med mamma en dag och en dag tillsammans med en vännina och våra barn. Mycket roligare att vara flera tillsammans med lite julmusik, tända ljus och glögg :-) Underbart med julens alla härliga dofter!


Jag förbereder även hur granen ska se ut, självklart i VITT! Har gjort strutar, smällkarameller och håller på med några kakformar med smycken under. När sätter ni in och klär granen?? Jag skulle gärna ha den redan från första advent men det känns lite förtidigt! Vi brukar sätta in den o klä en vecka före jul, i år vet jag inte. Vore kul att få höra hur andra gör!


Lite ljusslingor har fått komma upp, tycker det är fint med sådana året runt.


Lite kanel och inslagna ljus som prydnad...


Jag har gjort egna snöbollar i olika utseenden, med lakansväv, spets, garn och pärlor.


Julklapparna till barnen är faktiskt nästan klara och inköpslista till Ullaredsresan den 9 december (då de sista klapparna ska köpas) är fulltecknad! Så vad väntar jag på???!! Jo just det, advent, december och jul! Barnen och jag ska nu till skogen och plocka lite mera grönt!
Måste tacka för supergoa kommentarer! Blir såå glad av alla rader ni skriver, äääntligen har det funkat nu så jag har kunnat kommentera lite igen. Blir så glad att det finns dem som blir inspirerade av mig, helt otroligt!!! Själv blir jag superinspirerad av denna underbara bloggvärlden!
Kramar o trevlig helg!
Maria

28 kommentarer:

Villa Carl Larsson sa...

Allt ser så otroligt mysigt ut hos dig!!! Jag vill bara komma och hälsa på hihi. Du får verkligen till den där myskänslan som jag skulle vilja ha. Tack för all inspiration du ger. Kram och trevlig helg.

Anonym sa...

Skönt att se att det är fler som börjar smyga på med pyntet =) Här hemma har vi flera granar, börjar med en minigran i hallen till 1:a advent! Den har jag står i en gammal margarinlåda. Nästa lilla gran kommer in till lucia, sen tar vi in stora granen ett par dagar före julafton! /Tora

Jenny Oak Fae sa...

Så himla fint du har det!!!

: )

KRAM & trevlig helg!

Jenny

<3

Alexandra sa...

Herregud! Jag vill verkligen ha det som du hemma hos oss! Vi ska flytta den 20 dec, mitt i allt julstök... så nåt vidare julpynt blir det inte i år... Men jag tycker verkligen om din blogg jättemycket! jag kommer verkligen att låna inspiration från dig när vi inreder vårt nya hus!

kram Alexandra

oline's skattekammer sa...

Hei, så utrolig mye fint det var her. Så mye fin julegran pynt du har laget. Håper vi får se granen ferdig pyntet også? Ha en fin helg!

Anonym sa...

Ja här kan jag verkligen se att du startat med julförberedelserna och det är ju så jätte mysigt.

Vad fint du gjort och jag njuter verkligen av att titta på alla dina fina bilder.

Ha en fortsatt trevlig fredag !

Kram Kram

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

SÅ fint du har gjort! Jag är också sugen på att börja med julpyntandet, men det har inte blivit ännu...
Julgranen tar vi in bara någon dag innan julafotn... en tradition hemma hos oss!
Krma
Marie

Viola sa...

Så mycket fint du gjort, jo här har detr smygit sig in ett par saker som har med advent att göra, det blir något då och då, jag längtar så efter att få plocka fram stakar och stjärnor i detta mörker och trista väder, ha en skön helg om febern och förkylning ger sig så blir det julmarknad i Valdemarsvik i helgen, ha en skön helg, kram

Vit Spets sa...

Hej Maria!
Här smyger jag in lite jul varje dag :)
Jul baket börjar jag längta till såg att Du oxå fixar mozartkulor... granen brukar vi klä mellan 2 & 3 advent men i år blir det andra planer... :)

Ha en trevlig helg
Kramis från mig
//Siv

Mitt hvite hus sa...

Ja vi får heller være tokigO=) Jeg har også så smått begynt. Det er så moro=)
Hos deg ble det skikkelig fint=)
Nyt fredagen Klem Kerstin

Camillas Mitt Ljuva Hem sa...

Åhh Maria, du visar så mycket fint alltid, det är så inspirerande att kika in hos dej! Jag börjar oxå bli så sugen på att sätta igång med juldekoreringen...
Julklapparna nästan klara? Himmel, jag har inte en endaste liten en klar...
Må gott & ha en trvlig helg

ängeln i vitt sa...

Hallojsan vännen!

Sätt dig på tåget, bussen, bilen eller gör vad du vill bara du KOMMER HIT och piffar. Du får ju alltid till det så fint. Jag tittar så noga jag kan på dina stileben men det blir ändå som kyss mig i.... ja just det. Nu tar jag ett varv till hahaha.

Himla massa kramar / Carina

Änglahem sa...

Åhhhhhh....suck......vad mycket vackert!! Vill haaa!*känner mig som 3 år* Jag vill, jag vill......

Dina snöbollar är ju så söta! me like!

Granen har vi pyntad och klar från Lucia i vårat hem...lite tidigare om jag får bestämma...Det är ju innan jul som det är roligast att ha det juligt och fint, blir ju mer i julstämmning på det viset.

Ha en skön helg!
Kram, Ulrika

Evelina sa...

Åh, vad mycket fint du visar!
Jag läääängtar också till jul..
Julgranen åker in några dagar innan jul hos mig.

Trevlig helg/Evelina

Ingunn LGF sa...

Nydelige, inspirerende bilder!
Takk for titten!

Ha en flott helg,
klem fra Ingunn

~Anitas Ljuva Rum~ sa...

Julgranen har vi alltid satt upp till första advent! Det är ju sååå mysigt att njuta de fyra adventsveckorna med den vackra ljuskällan. Och sedan så tycker grabbarna om och se hur det fylls på med paket under granen. Däremot så tar jag ned den direkt efter nyår... det mysiga och magiska känslan är ju borta då. Hihi visst har folk kommenterat, men nu är dom så van =)
Så gumman upp med granen till advent!!! =)

Så mycket fiiiiint du har pysslat ihop Maria! Hihi vi har gjort nästan likadana smällkarameller!

Ha en helt ljuvlig lördagkväll!

KRAM Anita

C De-sign sa...

Hej
Så fint du har det!! Ska fortsätta att titta runt på din fina blogg! Vi ses på bloggträffen! Ska bli jätte roligt!
Kram fr C

Anonym sa...

Vad mycket fint du har på bilderna. Kan tänka mig att du längtar till jul. VEM gör inte det? Du ser ut att kunna det där med att mysa till det .

Kramar @nette

Inspiration i vitt sa...

Hej Maria vad mycket mysigt julpyssel du visar, ja nu kan man börja pynta på för fullt.
Kram/Ingela.

Anonym sa...

Tur att jag upptäckte det här med bloggande för då ser jag att det finns dom som är lika tokiga som mig och längtar så mycket efter jul så man börjar smyga fram en och annan julsak.
Mvh Susanne

Ullis/Leva på landet sa...

Får så mycket bra tips och inspiration varje gång jag tittar in till dig. Mycket som jag vill fixa till ju nu.

Ha en bra helg!

Kram Ullis

Rosengårdens Inredning sa...

Så fint du har det.
Trevligt att titta in...
Mvh Malin

My Lovely Things sa...

Åh så fint du har gjort..
Ja det här med jul pynt är kul..jag drar väl igång ordetligt till efter nästa helg..Då har vi flyttart in i huset helt och hållet..
kram anna

Viveka i Bläckhornet sa...

Ojj så mysigt du gjort.
Har bara pyntat lite smått.

Ha en skön kväll

Kram Viveka

Evelinas hus sa...

Hej!
Tack för din fina kommentar hos mig! Det låter som att du är väl rustad inför julen :) Vi brukar nog också ha gran en vecka innan jul. Hellre före jul än efter :)
Ha det gott.
Kram Caroline

Unknown sa...

Åh korss så vackra "vintriga" arr du gjort! Ja, sängen är från Ikea men jag är lite halvsugen på att spraya den vit...hihi
kram petra

Marie sa...

Hej Maria!

Så mycket fint du visar, ser så mysigt ut hemma hos dig! Visst längtar man efter att få börja julpynta lite, än så länge har det dock bara smygit sig in några hyacinter och lite annat grönt. Men snart så....
Idag har jag och barnen julpysslat lite, jättemysigt i detta gråa trista väder.

Angående Lustfyllt så går allt att köpa där, visst är det helt fantastiskt fint! Jag skulle vilja ha allt, hihi. Den här gången blev det dock bara ett par småsaker som följde med hem. Hade barnen med mig och det var massor av folk, men nästa gång ska jag åka dit själv och gå där läääänge!!!!!

Ha en bra vecka!
Kramar Marie

drömmen om vitt sa...

Hej hopp!
Mycket fint du pysslat med. Vi brukar klä granen natten till lucia eller rättare sagt jag, maken min dricker mest glögg och undrar varför granen ska kläs i vitt*fniss*. Den håller ända fram till nyårsdagen.
Ha det gott!
Lotta:)