29 december 2009

Julafton& julklappar

Nu har julen varit här! (Vi har dock fortfarande lill-jul kvar att fira med barnens farfar och farmor). Efter en hemsk maginfluensa som hela familjen legat i efter jul är vi nu på benen igen och längtar efter att snart fira in det nya året 2010 med goda vänner! Här kommer lite bilder från julafton och mina julklappar :-)


De sötaste små :-) Våra små godingar sitter och väntar på morgonens julklappsöppning. Vi var hemma bara familjen på förmiddagen och åt en härlig julfrukost, öppnade julstrumpor och hade egen julklappsutdelning och tomte.


Morgonen började också med att vår supergoa granne tomtemor I hade satt en påse ute på trappan med paket till barnen, det var varsin bok, chokladtomte och varsitt par hemstickade sockar!!! Barnen blev sååå glada!! Här är en bild på sonens sockar, lillan fick underbara röda med vita ränder, färgerna och storleken var perfekta! De har haft dem på sig hela julhelgen!! Jag bara älskar hemstickade sockar!!!


Titta vår fina tomte!!! Han är helt riktig!!! lillan tordes krama honom fast att hon sagt att tomten är äcklig ??!! Sonen som var helt säker på att tomten var pappa förstod sedan att han var riktig när pappa var hemma!

Innan Kalles jul åkte vi till mina föräldrar, där lyste det underbart ute med alla lampor och marchaller.


Vi satt på deras stora hel inglasade altan (där ni ser att den stora stjärnan lyser till höger i bild) vi hade tänd brasa i öppna spisen, åt mammas underbara julmat uppdukat på långbord med utsikt över den snötäckta poolen där alla 18 marchaller lös som pappa hade fixat. Det var sååå fint!! Efter julmat blev det julklappsutdelning med mina föräldrar och min bror med familj. Senare på kvällen kom sedan övriga släkten med farmor,mormor, morfar, kusiner och respektive, farbror, moster. Vi fikade, spelade julklappsspelet och mumsade på julgodis :-)

Jag fick Enyas underbara cd...


En gammal superfin bibel....


Den stora antika silvervasen och den lilla glaskupan att ha flingsalt i...


Jag fick ett underbart nyckelskåp...


En sååå fin ljusstake med elbelysning samt fina bestick, ett gammmalt vackert örngott, pengar m.m. Det var en helt underbar jul!!!!


Efter jul och en jobbig maginfluensa så fick jag lust att göra om lite hemma! Jag har lyckats behålla julsakerna framme, tänkte plocka bort dem efter nyår!


Här ser ni in i matsalen...


Längst bort i hörnet stod tidigare ett stort grönt skåp som gjorde hela rummet trångt och övermöblerat, det har jag nu flyttat på så hela matsalen blev luftigare.


Jag har lagt på en nymanglad vitt duk till nyårsafton, här ska då dukas upp i en frossig nyårsdukning i silver!!


Till höger ombordet har jag nu istället satt upp ytterligare en tallrikshylla samt ett brickbord med den fina kyrkoljusstaken i mässing.


Efter nyår när julsakerna åker ut så sker det nog fler omändingar! Imorgon ska jag fota lillans rum, bilder kommer snart!!
Nu önskar jag er alla ett riktigt GOTT NYTT ÅR!!!!!!!!!!!!!!!!!!
TACK FÖR DET HÄR ÅRET!!! Jag har nu bloggat i två år men väljer att fortsätta ännu längre, vi ses garanterat igen ÅR 2010
KRAMAR MARIA

12 kommentarer:

Levindas Värld sa...

Helt lovely bilder som vanligt!!

Låter som att ni haft en supermysig jul, härligt att få ta del av din julmagi :)

Den där ljusstaken med elbelysning var ju helt bedårande vacker, den blev jag riktigt avis på...hihi! Vet du vilket märke det är på den eller vart den går att få tag på?? För en sån skulle jag verkligen, verkligen också vilja ha :)

Gott Nytt år till dig med!!

*kram*

. sa...

Vilken jul! Så härligt ni haft det.
Har sett en sån där liten flingsaltkupa, men var osäker på om jag skulle ha en. Nu vet jag att jag ska köpa en ändå! Ha det bra!/Camilla

My Lovely Things sa...

Hej Vännen!!
Fy va jobbigt med magsjuka..hua.. Skönt att ni är friska nu!!
Det låter så mysigt hos dina föräldrar..

Men Maria va fint du har gjort.. Vilket lyft för ditt matrum..o oj oj!! Det blev grymt fint. Luftigt vackert..
ha det så gott.. vännen..
Nu ska jag iväg och jobba..
Kram Aanna

Ett Vitare Hem sa...

Fy så trist med magsjuka men julen såg ut att vara superhärlig. Så fint du gjort det hemma!
Önskar dig också ett riktigt gott nytt år!
Kramis/LenaS

Anonym sa...

fy vi låg före jul i maginfluensa här det är inget vidare,fint du visar jag har faktiskt plockat bort julen i köket.

hemma hos lilla mej sa...

Vad trist med maginfluensa.Inte skoj.Vad fint du har gjort.Helt underbart .Ja du är bara så himla duktig och kreativ.Ha en mysig och fin onsdag på året 2009 års näst sista dag varmkram Rita.

Millas hem sa...

Mycket fint du fick!

Gott nytt år till dig!

Kram Camilla

Anonym sa...

Gott Nytt År !
Från Fridhem

rustik charm sa...

Usch vad jobbigt med magsjuka...

Å så fina bilder du visar oss. Och vad fint du gjort i matsalen:) Ljusstaken är ju så fin och tallrikshyllan blir jag riktigt avis för:)

Hoppas du får en underbar nyårsafton, gott nytt år.
Kram Kristina

Helen sa...

Vilken härlig jul ni har haft med mycket fina julklappar. Dina föräldrars hus var mycket vackert upplyst i vintermörkret och dina bilder var underbara som vanligt. Synd att ni skulle bli sjuka bara men jag ser att ni är på bättringsvägen, hoppas ni får ett trevligt nyår. Jag önskar dig och de dina ett GOTT NYTT ÅR.
Kram/Helen

Helen sa...

Vilken härlig jul ni har haft med mycket fina julklappar. Dina föräldrars hus var mycket vackert upplyst i vintermörkret och dina bilder var underbara som vanligt. Synd att ni skulle bli sjuka bara men jag ser att ni är på bättringsvägen, hoppas ni får ett trevligt nyår. Jag önskar dig och de dina ett GOTT NYTT ÅR.
Kram/Helen

Anonym sa...

Hej,
Du har en jättebra blogg med många fina bilder från ert vackra hem. Jag undrar också vad det är för märke på ljusstaken du fick julklapp? Den var jättefin.
Ha det gott!
Hälsningar
Christina