9 november 2010

Tisdagstema - Köksinredning!

Idag är det tisdag igen och då är det tema på fabriken! Idag är temat köksinredning. Vi gjorde en enklare renovering av vårt befintliga kök för några år sedan. Vi målade köksluckor och stommar, satte upp vit pärlspont på väggen bakom, målade köksväggarna och tog fram trägolvet (som snart ska målas)

Några skåpsluckor har blivit utbytta till att vara öppna hyllor och några har ersatts av linnedrapperi.

Nya knoppar och handtag satte vi dit också vid renoveringen. På lådorna står det olika namn på kryddor och mat

Bänkskivorna ser nära ut som gamla sprickor.

Ett gammalt slagbord, soffa och gamla stolar med kökshanddukar på fungerar som vår matgrupp

Jag gillar att fylla köket med massor gamla lantliga köksting som jag hittar på loppisar.

Jag har tagit in lite blåbärsris i väntan på advent


De öppna hyllorna har jag pyntat med gammalt vitt hyllpapper/hyllbård

Ett gammalt bakbord skapar ett lantligt stilleben fullt av mysiga ting

På köksbordet står just nu en bricka med massor av ljus och blåbärsris


Mitt lilla skafferi :-)

Skafferiet var tidigare ett städskåp, här är så mysigt att tända lampan inne i skafferiet men det gör sig inte bra på bild

Bakom kotavlan gömmer sig micron
Mitt emot köksbänken och skafferiet finner man spis och diskbänk. Den gamla kryddhyllan har vi satt upp en skiva för som jag målat med griffelfärg. Här vill jag göra om med öppna hyllplan, kaklad vägg, porslinsdiskho och fläktkåpa men det fick dröja lite...
Här har jag ett gammalt lakan istället för skåpslucka. Diskstället kommer från Åhlens.

Ja, mina vänner det var mitt kök det! Det är inget lyxigt nygjort kök men jag älskar mitt lantliga mysiga kök och det visar att man kan göra om med enkla medel, det behöver inte vara dyrt för att göra om! Vårt kök kostade inte många hundralappar att fixa!
Ska bli spännande att se alla andras kök idag! Nu kikar vi in i fabriken!
Fy vilket väder vi har här! Vi har tänt massor av ljus som ni ser på de precis nytagna bilderna ovan och
myser inne och slappar lite efter jobb, dagis och skola :-)
KRAMAR MARIA

5 kommentarer:

MODERN COUNTRY sa...

Så vakkert du har det på kjøkkenet! Og for en herlig stemning med lys og fine saker!! Å det var mange Inspirerende bilder, må tilbake og kikke igjen :)

Ha en skjønn ettermiddag,
Aina

Mitt hvite hus sa...

For et sjarmerende kjøkken du har...

alle di fine tingene dine..og det lille skafferiet med sekken.. vakkert...

Klemmer 0)

SwedishCorner ~ DownUnder...Pernilla sa...

Ååå, ditt kök är som en dröm!!!
*inspiration*

Kram från Australien♥

rote-herzen sa...

It is so beautifull.
Best wishes Heike

Ewa sa...

Ooooh ditt kök är sååå mysigt och hemtrevligt!!!
Ha en mysig dag
Kram
Ewa