25 december 2008

Julafton!


Nu är julafton över och en lugn, skön julhelg och ett nytt år väntar..
Den här brickan gjorde vi till tomten, sonen och jag och satte ut på uppesittarkvällen. På morgonen var allt uppätet och tomten hade varit inne o fyllt julstrumporna. Det är en tradition som vi alltid gör.

På julaftonsmorgonen så öppnade barnen paket och julstrumpan.
När mamma o pappa sedan kom och firade julen hemma hos oss, började vi med lite glögg o pepparkakor.

Jag hade dukat fint i matsalen där vi satt och åt en härlig god julbuffe!







Efter maten dök tomten upp!! Lillan blev lite förskräckt och höll sig på avstånd men sonen tyckte det var jättekul!


Efter tomten hade vi vår egna julklappsutdelning :-)

Sedan infann sig lugnet med julgodis, fika och kalle anka på TV;n.

Efter kalle anka åt vi gröt och skinksmörgås och sedan åkte vi till min moster o morbror och fortsatte firandet av julen med fika och julklappsspel.

Idag har barnen lekt med alla saker och jag har städat och plockat ordning på alla julklappar!





Jag hoppasalla fick en mysig julafton och önskar er en god fortsättning! Vi ska nu iväg på nytt julfirande och sedan har vi lilljul om några dagar också tillsammans med min bror och familj! Ta handom varandra och myyyyyys!!
God Jul!!
Kramar Maria

22 december 2008

Snart är julen här!!

Det fjärde ljuset är tänt!

Julgodiset är gjort...

Klapparna är inslagna och ligger under granen och...


i säcken...


Alla vita textilier är nytvättade, granris,mossa, enris och blåbärsris är utbytt och idag håller jag på med stora julstädningen!
Måste sätta fart!
Bilder kommer sedan från hela mitt julhem!
Ha en mysig dag dan före dan före doppare-dan!!
Kramar Maria

19 december 2008

Jul i mitt vardagsrum


Idag känner jag mig lite bättre men har dock väldigt ont i halsen. Igår gjorde jag lite julgodis och slog in paket. Fast jag har fortfarande fler paket att slå in och mera julgodis att göra!!


Imorgon ska jag och en vän åka och inhandla de sista klapparna :-)




Undrar vad tomten kommer att fylla julstrumpan med i år! Kanske paket, tidning, godis fylld i en tomte och kinderägg till sonen, vem vet???? Lillan får nog godis och paket och annat smått och gott. Alltid lika spännande!!


Vi tänder mycket ljus nu i juletider...


Så nu är mitt ljuslager dessvärre slut men imorgon ska handlas MASSOR av ljus igen!!! Oj,oj det är mycket att göra nu! Baka, göra mera julgodis, handla o slå in de sista klapparna, JULSTÄDA, handla julmaten, listan kan göras lång men jag hinner det jag hinner!! I år ska vi fira julen hemma så därför är det mycket jag vill hinna med men det är ju så roligt samtidigt, alla dessa julbestyr!
Önskar alla en superfin helg innan julveckan drar igång!
Kramar Maria
P.s. Det blir ett inlägg till innan julen, vi ses! D.s

17 december 2008

Sjuk i juletider :-(


Idag ligger jag hemma och är sjuk :-( Skulle jobbat sista dagen idag och sedan har jag 20 dagars julledighet! Jag har feber och ligger nerbäddad. Jag hoppas det vänder snabbt, jag har julgodis att göra, kakor att baka, julstädning att ta tag i och julklappar att inhandla och slå in. Idag blir det mycket tv-tittande,Mamma Mia flera gånger i rad och inredningstidningar ligger i en hög på bordet. Ska nu tända lite ljus och kurera mig i soffan.
Den här rakspegeln fick jag för en tid sedan, den var då grön så jag har målat den vit såklart! Har sååå länge velat ha en sådan :-)
Hoppas ni andra som tittar in här mår bättre! En vecka kvar till JUL!!
Kramar Maria

15 december 2008

Lite julbilder från köket!


Har gjort en girlang av pepparkaksmått som jag hängt över dörröppningen från köket till vardagsrummet. Formarna är köpta på loppis.


Lite jul på köksbänken :-)


Glasburken är full av pepparkaksmått. Om 6 dagar är det dags att tända det fjärde ljuset!
Ikväll hade vi utelucia på mitt jobb (jobbar i förskolan). Det var såååå fint, barnen sjöng såå fint, helt själva utan "fröknarnas" hjälp. Det avslutades med kaffeservering ute och därefter följde mina föräldrar och sonens gudmor med oss hem. Vi har ikväll myst i soffan till tända ljus, sett på film och ätit lite gott. Nu är det dags för lite sömn, jobbar 2 dagar till sedan är jag ledig i 20 dagar!!!!!
Önskar alla en underbar vecka, julstressa inte! Det vi inte hinner, låter vi vara ogjort!!
Många kramar Maria

12 december 2008

Granen står så vit o grann i stugan...


Förra helgen innan jag hade lilljul så klädde jag granen. Nu står den och lyser fint, klädd i vitaste vitt och lite fattigmanssilver.


Vita lakanvävsrosetter och en vit vimpel pryder också tillsammans med en del hemgjorda ting.


Kristyr, vita kulor,tårtpappersstrutar,vita små trähjärtan, vita smällkarameller och vitt garn.
Less is more gäller inte hos oss :-)

Under granen har vita klappar börjat fyllas på :-)

Imorgon är det lucia, sååå mysigt! Vi ska på lucia ikväll, sonen ska vara med och till kyrkan och titta i morgon och på måndag har vi lucia på förskolan där jag jobbar.


Sedan är det snart söndag och tredje advent, jisses vad tiden går! Den här underbara ljusstaken låg utanför ytterdörren förra helgen tillsammans med ett julkort från en underbart go familj! Har dessvärre inte kunnat tack då jag tappat bort deras nummer. Hoppas ni läser detta, TACK!!!!!! Vi blev sååå glada :-) Hör av er när ni kommer ner till landet igen!
Nu ska jag ta ett städryck här, barnen har vänt upp o ner på vardagsrummet :-)
Supermysig lussehelg!!!
Kramar Maria

7 december 2008

Dukningstips och skidor!

I lördagskväll hade jag min Lilljul med några tjejkompisar och här kommer några bilder från dukningen. Fast strutarna hade jag inte då, de är tänkta till att fylla med tex. julgodis att äta som efterätt eller som en gåva att ta med sig hem.


Jag använde kakformar som servettringar till mina nya loppisfyndade vita tyg servetter. På varje tallrik har jag fäst en julgransljusklämma.


Jag hade oxå gjort placeringskort av pepparkakor med vit glasyr som jag skrev namnen med. (finns ej med på bild) Vi drack glögg, bytte julklappar, åt mat, julgodis och fnissa! Tack tjejer för en helmysig kväll :-)


Idag är det andra advent, andra ljuset har tänts :-)


Nu till den skumma titeln skidor :-) I höstas fyndade jag ett par svarta gamla fula skidor på loppis för 20 kr som jag direkt kom på vad jag skulle göra med dem.
Jag målade dem vita o har dem som prydnad nu till jul. Ja här är det bara det dem kan användas till, snön lyser med sin frånvaro som vanligt om vintern.


Tyckte det blev lite mysigt med skidorna i hallen samt skridskor som pynt. På tisdag bär det iväg på bussresa med ett glatt gäng tjejer till Ullared, sååå skojsigt!!
Önskar alla en mysig vecka! Har såå ont om tid till att kommentera nu men tackar ödmjukast för alla som lämnar några rader efter sig, dessutom flera nya som lämnat spår efter sig, blir såååå glad!!
Pöss pöss Maria

4 december 2008

Mera matsalsbilder!


Jisses så låååång tid det tog mellan mina inlägg denna gången, sorry! Jag har haft fullt upp med lite allt möjligt. Idag har jag klätt julgranen och gjort lite julgodis :-) Galen?? Inte alls men på lördag kommer några kompisar hit och vi ska fira Lill-jul med glögg, paket, mat och mys.



Skänken är julpyntad!




Trälådan är från Fridas gård, liknande min adventslåda.


Jag har gjort dekorativa snöbollar av flirtkulor, garn, spets och mini pärlor.




Fyra strutar att fylla till julen! Kransen har jag gjort av spetsgardiner.






Sambon har spraymålat alla ljusstakarna vita, tidigare var de hemskt nog röda, jag bara älskar dem!! Har likadana till alla fönster på nedervåningen.








Imorgon (klockan är visserligen 23.45 nu) ska jag fortsätta julgodisbaket, göra mumsig kola, dekorera pepparkakor, städa och fixa inför Lilljulkvällen på lördag. Det är såå mysigt med allt fixandet nu.
Önskar alla en trevlig andra advent ifall jag inte hinner titta in innan dess!
Kramar Maria