14 augusti 2008

Trädgård o uteliv!

Idag har varit riktigt skönt men ack så blåsigt! Det känns annorlunda i luften nu, som att hösten har kommit! Måste erkänna att jag älskar hösten, tända ljus, mys vid tv;n, varm kopp te i soffan, grytor till middag! Visst är sommaren ljuvlig men jag känner ganska mycket måsten då, grillpartyn, fint inne OCH fint ute, utflykter, resemål, badstränder m.m. På hösten sänks kraven på något vis och allt blir lugnare och mera myyyyys!

Jag tänkte visa min trädgård igen (ni har sett dem förut), kanske blir de sista sommarutebilderna för i år.


Sommarliv på altanen :-)






En vy över en del av trädgården


Mitt spetshänge som brukar fladdra i vinden, har ett både inne och ute (fast det inne fladdrar endast av att barnen nästan hänger i det *fniss*)

Min gamla bänk med mjölkkrukor och sockerlåda

Handdukar på "tork"

Min fylliga plantering i den STORA zinkbaljan

Utetvättstugan, har bytt tvättställning till den jag köpte senast på loppis. Den första jag hade står nu i sovrummet.

Har tagit ner den fula vanliga torkvindan och istället satt upp tvättlinor mellan träden. Sambon ska sedan snickra den vackra allt i hemmets torkställning.

Min blomrundel med stjärnflocka, hortensia, kransveronika, funkia, brudslöja, stäppsalvia, röd rudbeckia m.m.


En sittbänk under det mysiga trädet

Sitthörnan med den gamla dörren (lillan har dessvärre hält sand i fågelbadet)


Den vackra gamla sågbocken. Fyndade en gammal trasig rostig hink på loppis som jag satt en vit krysantemum i.


En gammal stol med vimpel över, enkelt men fint.


Sambon egensnickrade planteringsbord som jag fått i födelsedagspresent för några år sedan. Detta pyntas ofta om med blommor o ting.

På trappan har jag planterat lite prydnadskål, murgröna och något annat silverliknande samt dekorerat med stenar.


Tack sååå hemskt mycket för alla snälla kommentarer om det kommande reportaget i tidningen Tove hem & trädgård!!! Tänk att världen är fylld av så rara människor, blir så glad av att läsa allt fint ni skriver. Jag ska absolut meddela så fort jag vet vilket nummer det kommer. Ser verkligen fram mot det med spänning och med en gnutta nervositet.
Kram till er alla godingar :-)
Maria

17 kommentarer:

Levindas Värld sa...

Åh Maria du har det så ljuvligt!!!

Du verkar ha en stor underbar trädgård, lyllo dig :) Du har gjort många fina "rum" i din trädgård, såå himla vackert! Där skulle man minsann vilja slå sig ner.

kramen

Jenny Oak Fae sa...

Så många underbara bilder du visar...jag är inte ett dugg förvånad över att ditt hem ska vara med i en tidning..!

: )

Kram, Jenny

<3

My Lovely Things sa...

hej Vännen!
åh vad mysigt ddu har det i trädgården!!

gillar alla dina vackra ting!!
Håller på och kollar på en trevlig film..men vi fick göra ett avbrott för att köra hem Joels kompis som hade ont i magen..Så då passsade jag på att kika in på bloggen en snabbis..

ha det så gott..
kram anna

Jenny Oak Fae sa...

Ja, den bilden är från mitt hem!

: )

Kram, Jenny

<3

Malin sa...

Hej!
Vilken ljuvlig trädgård du har och gud vad du har pysslat och pyntat och fint! Jag tappar hakan =) Här frodas ogräset *hihi*
Kram Malin

Änglahem sa...

Maria.....Maria......jag är stum....hur får du till det??!! Bara sååååå vackert, älskar allt!!

MEN jag vägrar tro att hösten kommit!! jag gillar också hösten, den är mysig. Fast kommer den redan blir det en låååång höst! så icke...går jag inte med på....sommar är det...punkt.slut!*hihi*...precis som om vädergudarna bryr sig om lilla mig*fniss*, men önska sig får man väl alltid?!

Ha det så gott vännen!
Kramar, Ulrika

Solsjö - Under en vind sa...

Vilken mysig trädgård ni har! Massor av små stilleben och mysiga platser att sitta på! Här fick man inspiration i massor! Hos oss har det vrait små solglimtar men massor av blåst och häftiga regnskurar...Ha en bra helg! Kramar!

~Anitas Ljuva Rum~ sa...

Ja men sååå underbar trädgård du har gumman. Ja du kan riktigt trolla ihop allt så mysigt och vackert!!!

Vi har lika tankar om sommaren och hösten.

Här har några träd börjat att få lite gula blad...och jag som inte ens har hunnit visa så mycket av min trädgård...ja fy så fort denna sommar gick!
Ja det är tur att jag har laddat upp med ljus i massor =)

Ja min tvätt hänger också och dinglar mellan två träd, få se om maken hinner/ids snickra ihop den där vackra skapelsen innan frosten!

Ohhhhh ja jag ska stå vid brevlådan imorgon =)

Kramisar Anita

Mitt hvite hus sa...

Hei Maria:=)

For en vakker hage du har.Har sittet å studert bildene dine. Det er bare så vakkert. Alle stilleben du har rudnt omkring i hagen.
Du har et vell av vakre ting:=)

Ha en fin kveldO=)

Klem Kerstin

hatte och matte sa...

Det är så tjusigt som vanligt! Min trädgård har totalt havererat, orkar inte kämpa emot ogräset pch sniglarna mer i år. Hos dig ser man inget ogräs!
Kram, Camilla

Ullis/Leva på landet sa...

Vilk ljuvliga bilder. Det är ju bara att passa på att vara ute så länge det går. Tycker också det är mysigt på hösten när det blir lite mörkare ute.

Kram Ullis

Mamma C sa...

Vilken trädgård du har. Man blir precis stum. Sitter bara och stirrar på alla fina bilder du visar.
Kram mamma c

Peters Projekt sa...

Hejsan Maria och tack för din glada hälsning!

Vilken underbar sagoidyll till trädgård du visar upp! Som Frankrike-älskare känner jag mig förflyttad till den franska landsbygden - i synnerhet där på altanen med den putsade (?) väggen i bakgrunden.

Vilket fint planteringsbord du fått av sambon. Blev lite inspirerad där ;)

Det där med "bagarens barn" tycks vara detsamma oavsett yrkesinriktning. Man vill gärna inte fortsätta hemma med det man gör till vardags. I mitt fall kontrasterar hemmasnickrandet väldigt mycket mot det jag jobbar med så jag tar gärna fram såg & hammare. Bara inte projekten står på kö - då blir det stressigt och oinspirerat.

Precis som du nämner, så inleds oftast projekten i huvudet på sambon/hustrun. Det är nog smart att inte kasta fram alla idéer på en gång till sambon . . . jag skall inte tjalla ;)

Han nu en härlig, kravlös höst och lycka till med jobbstarten!

Peter :P

Elisa Day sa...

Vad kan man säga, vilken underbar trädgård! Man blir stum av beundran! Tack för att du visar så härliga bilder. kram

Vit Spets sa...

Trädgården ser så enormt stor ut...men dock så underbart ljuvlig!
Du har något vackert att hämta hos mig...
Kramis
//Siv

Vit Spets sa...

Nämen Maria, vilket paket jag fick på posten idag! Helt underbar är brickan & alla dessa ljuvliga saker: klädnypor, kockkums kopp, inslagen tvål, broderad liten söt duk, strut, gamla boksidor, ett litet franskt dokument att stryka fast oxå en söt liten påsen med 2 skopor i zink från House Doctor - HERREGUD jag tror det är julafton...
Älskar verkligen sakerna - visst får jag visa i ett inlägg :)
Pussis & Kramis
//Siv

Vintage Rose Collection sa...

Your very creative, I love all your ourdoor vignettes.. Just adorable!
Jo-Anne